dinsdag 4 maart 2008

We gaan gewoon door!

Na een nacht doorhalen om zoveel mogelijk te lezen over osmose, zie je echt door de bomen het bos niet meer. Allereerst, wat is osmose nu eigenlijk:

"Osmose is een proces op basis van diffusie waarbij een vloeistof, waarin stoffen zijn opgelost, door een zogenaamd halfdoorlatend membraan (een semi-permeabele wand) stroomt, dat wel de vloeistof doorlaat maar niet de opgeloste stoffen." (Bron wikipedia)

Dit gebeurd dus overal in de natuur. Maar voor een polyester boot kun je ook de volgende uitleg lezen:

"Het natuurkundig verschijnsel dat we osmose noemen, komt op gang als drie factoren aanwezig zijn: water, een in water oplosbare stof en een zogeheten selectief filter. Dit laatste is bijvoorbeeld de gelcoat of een verfsysteem. Zolang een jacht in het water ligt, dringt dit langzaam maar zeker door in de gelcoat en de achterliggende lagen. Dit is een eigenschap van alle met glasvezelversterkte polyesterharsen.

Als watermoleculen in een holte terecht komen, blijven ze hangen, brengen hydrolyse op gang en lossen dan de daarin aanwezige stoffen op. De ontstane oplossing trekt door de osmotische werking meer water aan dan de holte kan bergen. Die holte moet dus groter worden. Een vloeistof is immers niet samendrukbaar. Daardoor ontstaat een blaasje.

De druk daarin loopt zo hoog op dat het blaasje dicht onder de gelcoat zal barsten en een scheurtje veroorzaakt. Dieper liggende blaasjes barsten ook, maar richten schade aan door delaminatie, uiteenscheuren van het laminaat.

Het verschijnsel osmose werd in 1886 voor het eerst goed gedefinieerd Door de Rotterdamse chemicus J.H.van't Hoff, die 1901 als eerste Nederlander de Nobelprijs voor natuurkunde en chemie ontving. "
(Bron: Boatassist)

"Er zijn gespecialiseerde bedrijven die de huid kunnen "schillen" en de boot van een nieuwe gelcoatlaag voorzien, maar als de osmose dieper zit biedt dit geen soelaas. Osmose is dus bij bezitters van polyester schepen gevreesd en berucht, maarr... we spreken wel over een cosmetisch probleem, want zoals ons forumlid Georges treffend zegt: "Er is nog nooit één boot gezonken door osmose"." (Bron: vaartips.nl)

Hoe onze centaur in 1973 ?? ooit is opgebouwd, dat weten we niet. Maar juist die laatste opmerking geeft ons weer hoop: "Er is nog nooit één boot gezonken door osmose". Osmose blijkt big business. Er is op het internet van alles te vinden over de bestrijding, alleen niets over de gevolgen. We hebben op dit moment geen idee hoe lang die plekjes al in onze boot zitten, ook niet of dit nog erger gaat worden. Ook brengt het "schillen" van de boot geen oplossing, want dan moet ie heel lang drogen, en kan de osmose binnen een jaar weer terug zijn.

Onze plan van aanpak wordt nu: De boot verder tot aan de gelcoat laag schoon schrappen. Het hele schip schuren. De ergste plekken uitslijpen en dicht maken. Schilderen met een goede primer. Het onderwaterschip in de anti fouling en de rest van de romp in de DD lak.

We hebben tot nu toe het onderwaterschip tot een laatste stuk van een halve vierkante meter kaal geschrapt, dus nog maar een klein stukje!

Hier kun je de blaasjes goed zien in het onderwaterschip Alls kaal op de laaste meter na

4 opmerkingen:

Pt zei

Zo is het maar net Schipper!
We gaan gewoon door.

Een echte kapitein verlaat als laatste zijn schip, maar nooit voordat hij dreigt te zinken!!
Dus aan wal stappen is géén optie

Pt

Anoniem zei

Precies, Laat ze maar zeggen wat we willen over dat osmose!

Unknown zei

leuke blog wik

Anoniem zei

Mannen,Geen paniek,blijf rustig, ik herken het allemaal, komt goed.
Eerst de boel rustig kaal maken,schuren en dan goed je gelcoat met een loep bekijken.
plak eens een paar dagen een stukje plastic op de slechte plekken, dan krijg gauw een goede indruk van de hoeveelheid vocht in je romp.

succes, Foppe
www.centauronline.nl