zaterdag 5 mei 2007

Een buitenboordmotor uit Gorinchem

Na wat dagen speuren op marktplaats krijgen we een iets beter gevoel bij wat een buitenboord motor moet kosten, waar we op moeten letten en wat een beetje de handelaren zijn. Plotseling wordt er een advertentie geplaatst voor een Yamaha 4PK. Gebeld en geblokkeerd. We gaan 'm direct na 2 dagen bekijken.

Als we op de plaats van bestemming aankomen, blijkt de hele familie nog aan de patat met kroketten te zitten. Geen enkel probleem, we worden naar het schuurtje achter in de tuin geleid en kunnen daar even wachten tot de maaltijd achter de kiezen is. Wij kijken ondertussen onze ogen uit. Deze man blijkt een passie te hebben: buitenboordmotoren! We tellen er in een oogopslag 6 en hoe meer we rondkijken in het met olie besmeurde schuurtje, hoe meer we er ontdekken. De 'onze' hangt aan de werkbank, met z'n staart in een ton met water. Snel voelen we even of de motor warm is, dit blijkt niet het geval. Op internet hebben we namelijk gelezen dat je de motor altijd koud moet laten starten.

Als de laatste frieten op zijn laat het motor mannetje ons even alle hoeken van de schuur zien. Hij verteld het honderd uit over carborateurs, boegies, breekpennen en mengverhoudingen. Duidelijk niet onder de indruk van onze buitenboord motor kennis, start ie 'm met een ruk aan het startkoord. Wij zijn blij, de motor was immers koud. Zouden we echt een goede te pakken hebben? We proberen nog wat te soebatten over de prijs, maar dat wil niet echt lukken. Er zijn immers nog vele gegadigden die op dit motortje gereageeerd hadden.

Met de motor in de kofferbak, een aankoopbewijs op zak, een benzinetankje met metertje rijker en een paar honderd euro armer gaan we terug op weg naar huis. We hebben nu alles in huis om de grote oversteek te maken!

Geen opmerkingen: