dinsdag 26 februari 2008

De kiel (deel 2)

De kiel, nog onder de boot en het karretje Na het succes van gisteren, gaan we vandaag weer met frisse zin verder. We hebben een extra takel geregeld en een karretje waar we de kiel op kunnen zetten. Met wat lijmklemmen en stukken vulhout maken we een houder waar de kiel vertikaal in opgevangen kan worden. De boot wordt met de twee takels van de bok gehesen, waarbij de kiel nog met één moer aan de romp vastzit. Zodra de romp vrij hangt, kan de bok weggeschoven worden en kan het karretje op zijn plaats gereden worden.

Nu strappen we de kiel stevig vast aan de kar constructie, lossen de laatste moer en hijssen de romp weer omhoog. Nu blijft de kiel netjes staan en is ie echt van de romp gescheiden! We moeten nog even verder doorhijssen om ook het roer te kunnen verwijderen.  

Met de kiel op de kar kunnen we eens kijken hoe de draadeinden er nu echt aanDe kiel op het karretje en van de boot toe zijn. We ontdekken nu dat er al eens eerder aan de kiel is gewerkt, er is namelijk een stuk draadeinde opgelast. Met wat extra kruipolie en een griptang vallen we nu de overgebleven draadeinden aan. De eerste laat zich er al snel uitdraaien, ook al was hier een en ander aan gelast en gebricoleerd. De tweede zit echt vast. Extra veel kruipolie dan maar. Beetje tikken, beetje wrikken en zie daar begint de kruipolie te borrelen. Even wachten, nog een beetje kruipolie.... Dan lukt het ineens, het draadeinde geeft mee en laat zich uit de kiel draaien.

Hiermee is de kiel helemaal intakt van de rest van de romp gescheiden. We kunnen zonder problemen nieuwe draadeinden in de kiel draaien en de bestaande draad gebruiken. Heel goed nieuws.

Nu de kiel geregeld is, kunnen we de romp weer laten zakken. Om er met schoonmaken en schuren goed bij te kunnen, zetten we hem niet op de bok Langzaam laten zakken op de matterug, maar op een grote mat. Nu staat ie lekker laag en kunnen we overal goed bij. Het plan is om eerst de bovenkant goed schoon te maken, de rotte plekken uit het polyester te slijpen, en daarna te schuren. Als dit voor de bovenkant gedaan is, kunnen we de boel omdraaien en aan de onderkant beginnen. Het idee is om dan eest de onderkant in de lak en anti fauling te zetten. Daarna weer omdraaien en de bovenkant lakken.

Maar, zoals altijd, niet te veel plannen, dingen veranderen heel snel weer

1 opmerking:

Pt zei

Wik, helemaal goud :)